top of page
  • Sofie Reynaerts

9 pijlers voor een betere levenskwaliteit

Updated: Jan 2

Door je levenskwaliteit te verbeteren, kun je optimaal genieten van je dagen op deze planeet, en tegelijkertijd meer betekenen voor de mensen om je heen. In dit artikel belicht ik 9 factoren die een belangrijke rol spelen in je welbevinden. Sommige zijn vanzelfsprekend – zoals gezond eten en voldoende bewegen – en aan andere had je misschien niet meteen gedacht. Ontdek hier waar jij dit jaar nog aan kan sleutelen.




1. Bioritme


Vermoeidheid is een van de voornaamste redenen waarom we niet productief zijn en onze goede voornemens links laten liggen. Een optimale levensstijl begint dus bij een gezond slaappatroon. Daarbij zijn zowel de kwaliteit als de kwantiteit van je slaap essentieel. De ene mens heeft een langere nachtrust nodig dan de ander, maar gemiddeld genomen moeten we streven naar 8u slaap. De uren voor middernacht tellen voor twee, daarom is het aanbevolen om tussen 22u-23u te gaan slapen. De beste tijd om op te staan is vóór 7u. Overdag slapen is sterk afgeraden.


2. Voeding


Je kunt jezelf met iedere hap versterken of verzwakken. De basis voor een gezonde levensstijl zijn goede voedingsgewoonten. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitaminen, mineralen, antioxidanten, fytonutriënten en probiotica kunnen helpen om uw immuunsysteem te stimuleren en infecties op natuurlijke wijze te bestrijden. Het vermijden van bewerkte voedingsmiddelen zal ook helpen bij het verminderen van verborgen suikers en kunstmatige ingrediënten die gewichtstoename, ontstekingen, stemmingswisselingen en andere negatieve effecten tot gevolg hebben.


3. Beweging



De moderne leefomgeving haalt alle noodzaak om te bewegen weg. Lichaamsbeweging helpt om uw cardiovasculair systeem goed te laten functioneren door de bloeddruk te verlagen en de bloedsomloop te verbeteren. Dit komt alle organen in uw lichaam ten goede. Het helpt ook om de spiermassa intact te houden en een gezond lichaamsgewicht te behouden. Beweging vermindert chronische ontstekingen en boost je immuunsysteem. Alle soorten lichaamsbeweging zijn goed, zoals wandelen, fietsen, tuinieren, tennis en zwemmen. Dagelijkse, matig/ intensieve beweging heeft de meest deugddoende effect.


4. Ontspanning


Cortisol wordt ook wel het ‘stresshormoon’ genoemd en komt vrij wanneer we stressvolle situaties ervaren. Acute stress kan geen kwaad en cortisol kan er hierbij juist voor zorgen dat we onze weerstand verhogen. Maar wanneer we chronische stress ervaren, raakt onze cortisolwaarde uit balans. Een te hoge cortisolwaarde zorgt er o.a. voor dat we slechter slapen, ons zwaarmoediger kunnen voelen, last krijgen van kwaaltjes en ons immuunsysteem minder goed werkt. Yoga, mindfulness, meditatie, maar ook handwerken of massages kunnen je helpen te ontspannen.


5. Relaties


'You are the average of the five people you spend the most time with’, zei de Amerikaanse motivator Jim Rohn. In het Nederlands zouden we zeggen; 'met wie je omgaat, daar raak je door besmet'. Maak voor jezelf eens een lijstje van de 5 personen waar jij het meest mee omgaat; is dit een gemiddelde van jou als persoon? Denk aan gezondheid, positiviteit, geluk en/of omzet. Wil je je leven een flinke upgrade geven? Omring je dan met (vijf) mensen die jij bewondert.


6. Mindset


‘Eventjes’ je mindset veranderen? Dat gaat niet lukken. Maar als je je bewust wordt van bepaalde patronen en je hersenen traint, kan iedereen een positievere mindset ontwikkelen. Leef in het heden en train je geest om niet te vaak af te dwalen naar wat was en wat misschien zal komen. Probeer je negatieve gedachtenpatronen om te zetten in positieve. Dé manier om een mentaliteit van overvloed in plaats van schaarste te ontwikkelen, is je focussen op dat wat je al hebt. Dankbaar zijn – voor grote en kleine dingen – helpt je om meer te genieten van wat het leven te bieden heeft en is een goed middel tegen piekeren en negatieve gedachten.


7. Zingeving


Je wilt dingen ondernemen die er toe doen en een betekenisvol leven leiden. Doe jij in jouw ogen zinvolle dingen? Dan doe je dat vaak met volle overgave en dat voelt fijn. Het geeft je dan een gevoel van vrijheid, erkenning en verbondenheid. Als de dingen die jij doet voor jou geen betekenis hebben en je dus geen gevoel van zingeving geven, kan dat leiden tot psychische klachten. Denk aan een negatief zelfbeeld, bore-out, burn-out en depressie. Het is dus belangrijk dat je af en toe de tijd neemt om stil te staan bij de vraag: waarom sta ik 's ochtends op?


8. Plezier


Plezier maken klinkt zo gemakkelijk. Toch staat het op de een of andere manier vaak ver onderaan onze to-do lijst. Veel volwassenen vinden het lastig om ‘gewoon lol’ te maken. Waarom is dat zo moeilijk? Dat heeft allerlei redenen. Onze agenda’s staan vol met verplichtingen, ons gezinsleven is druk en werk vraagt veel van ons. En dan zouden we óók nog plezier moeten maken? Vaak willen we dat alles wat we doen óf ontspannend óf productief is. Als het dan toevallig ook plezier is, is dat natuurlijk mooi meegenomen. Maar wanneer is het nog het hoofddoel? Juist. En dat moet anders. Want je krijgt er energie van, het maakt je aan het lachen en het wekt allerlei geluksstofjes op. Je zou kunnen zeggen dat plezier maken essentieel is voor een goede gezondheid en daardoor dus gerust een prioriteit mag zijn.


9. Zonlicht


De meeste mensen zijn vrolijker wanneer de zon schijnt en daar is een goede reden voor: zonlicht is essentieel voor de aanmaak van vitamine D, wat weer effect heeft op onze gezondheid en daarmee op onze geest. Zonlicht helpt ons bij het reguleren van onze lichaamsfuncties en ons slaappatroon. We worden er opgewekter van, we voelen ons beter en het verbetert onze gezondheid in het algemeen. Bovendien stimuleert zonlicht het metabolisme en heeft het een positief effect op onze bloedcirculatie en ons immuunsysteem. Met al deze voordelen is zonlicht veel meer dan alleen maar aangenaam. Het is een belangrijk bestanddeel van een gezond leven.

31 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page