• Sofie Reynaerts

Prikkelbare- darmsyndroom - spastische darm

Updated: Feb 1

Een op tien mensen heeft naar schatting last van het prikkelbare-darmsyndroom (PDS). Ook al is het geen kwaadaardige aandoening, de pijn en ongemakken kunnen je levenskwaliteit behoorlijk verstoren. Wat is PDS precies en wat kan je er aan doen? Naturasana geeft uitleg.





Wat zijn de symptomen?


Het prikkelbare darmsyndroom is een van de meest voorkomende chronische maag-darmaandoening. Bij PDS maakt de darm te veel of juist te weinig bewegingen. Kenmerken hiervan zijn: buikpijn, buikkrampen, en een abnormaal stoelgangpatroon, variërend tussen constipatie en diarree, of een mix van de twee. Een opgeblazen gevoel of winderigheid door gasvorming zijn ook veel voorkomen symptomen. Er doen zich geen aantoonbare afwijkingen voor waardoor er dus ook geen test bestaat om PDS te diagnostiseren. Toch is het verstandig een arts te raadplegen om andere aandoeningen met ernstige gevolgen uit te sluiten zoals coeliakie – glutenintolerantie – of de ziekte van Crohn.



Wat zijn de oorzaken?


PDS kan je ontwikkelen na een darminfectie, zoals een voedselvergiftiging of zelfs een banale buikgriep; of na een antibioticakuur. Het afweersysteem ziet bepaalde voeding plots als schadelijk. Normaal reageert ons immuunsysteem niet op wat we eten, maar bij PDS patiënten komen bepaalde cellen van het immuunsysteem - mestcellen genoemd -, toch in actie en maken ze een stof genaamd histamine aan, met pijn en ongemak als gevolg. Daarnaast kan een zware psychische periode de darmflora overhoop gooien en PDS veroorzaken.



Wat kan je er aan doen?


Je levensstijl heeft een grote invloed op je welzijn en dat geldt des te meer voor PDS patiënten. Je dagelijks gedrag kan je klachten doen verergeren of juist helpen verminderen. Voeding, vochtinname, nachtrust, stress, beweging, roken; het heeft allemaal een invloed op jouw klachten. Dit kan je doen om je ongemakken te beperken:


1. Reinigen


De aangekoekte afvalresten die vast zijn komen te zitten op het darmslijmvlies kun je reinigen met een Ayurvedische detox. Dit is altijd stap 1! Hierdoor wordt je darmwand proper gemaakt en kunnen voedingsstoffen uit je dagelijkse dieet beter opgenomen worden.


2. Dieet


Wat je eet is natuurlijk uitermate belangrijk voor je darmen. Eet zo puur, vers, natuurlijk en gevarieerd mogelijk en drink voldoende water. De laatste jaren hoor je vaak spreken over het fodmap-dieet. Dat is de afkorting van fermenteerbare oligo-, di- en monosachariden en polyolen, of simpeler gezegd: een verzamelnaam voor verschillende soorten koolhydraten die voor elke mens moeilijker te verteren zijn. Bij sommigen veroorzaken te veel fodmap’s in de voeding klachten. Deze vermijden, kan dus een enorm verschil maken bij PDS. Vraag raad bij een voedingsadviseur.


3. Gedrag


Stress kan de symptomen van PDS verergeren; in sommige gevallen is het zelfs de enige trigger. Verzorg je nachtrust en zorg voor voldoende ontspanning, lichamelijk en geestelijk. Haal je voordeel uit ontspanningsoefeningen en lichaamsbeweging zoals yoga, Tai Chi, progressieve spierontspanning, meditatie of Chi Gong. Beweging is niet alleen een goede manier om te ontspannen, het zorgt er ook voor dat je darmen gemasseerd worden. Zachte massages en warmte (bijv. met behulp van een warmwaterkruik, of Moxa) kunnen helpen bij buikpijn.



Bij PDS proberen we vooral de klachten te beperken. In eerste instantie geven we advies op het vlak van voeding en levensstijl: voldoende drinken, de juiste voeding eten, regelmatig bewegen ... Soms ook raden we ook bepaalde supplementen aan (probiotica, L-glutamine, Triphala, etc). Heb jij last van prikkelbare darmsyndroom? Neem contact op voor een persoonlijk advies.


9 views0 comments

Recent Posts

See All