• Sofie Reynaerts

Met deze 5 ayurvedische tips voorkom je een opgeblazen gevoel tijdens de feestdagen!

Updated: Dec 1, 2021

Je maag is zo groot als twee vuisten en het is dan ook een hele uitdaging om die met de feestdagen niet te overbelasten. Als je te veel eet, is er in je maag onvoldoende ruimte om te kneden en de maagsappen goed te vermengen met het voedsel. Dat kan een opgeblazen gevoel of onrustige darmen veroorzaken en ervoor zorgen dat er onverteerde voeding in je lichaam terecht komt. Niet zo fijn voor je gezondheid en energiepeil. Om je spijsvertering te ondersteunen tijdens de feestdagen heb ik 5 tips voor je op een rijtje gezet. Doe er vooral je voordeel mee!



1. Verteren begint in de mond!

“Goed kauwen”, kregen we als kind vaak te horen. Terecht, want het verteringsproces begint al in de mond. In de kauwfase komen speekselenzymen vrij. Die breken het voedsel af en zetten het om in voedingstoffen. Verder heeft goed gekauwd voedsel een kleinere oppervlakte waardoor voedingsstoffen makkelijker worden opgenomen. Langer kauwen zorgt er bovendien voor dat je sneller voldaan bent. Waarom? Onze hersenen maken het verzadigingshormoon -histamine- pas 15 tot 20 minuten na onze eerste hap aan! Door rustig te eten ga je tot slot minder lucht binnenhappen, zo help je gasvorming voorkomen.


2. CCF-thee to the rescue

Te veel gegeten of moeite met verteren? Een kruidenthee van komijn-, koriander en venkelzaadjes, ook wel CCF-thee genoemd (Coriander, Cumin & Fennel), is het perfecte post-diner drankje. De thee wordt veel gedronken in de Ayurveda, omdat het je spijsverteringsvuur aanwakkert en daarmee je systeem reinigt. Venkel helpt tegen gasvorming, komijn stimuleert de aanmaak van spijsverteringsenzymen en koriander helpt onder andere je lever te detoxen. Vul een thee-ei met de hele zaadjes in gelijke verhouding en laat 5 minuutjes trekken in kokend water.



3. Maak een wandeling


Een wandeling is niet alleen ideaal voor de introvert die wil ontsnappen aan de sociale drukte, maar ook voor de mensen die hun spijsvertering willen ondersteunen. Een wandeling maken na een zware maaltijd stimuleert namelijk je spijsverteringsproces doordat het de darmen activeert. Hierdoor verteert je lichaam het voedsel sneller, waardoor de kans op verstopping of maagzuur kleiner wordt. Ook zou een ommetje maken na de maaltijd helpen tegen een hoge bloeddruk en de kans op hart- en vaatziektes verkleinen.


4. Ontbijt wat later

Vooral als je ’s avonds veel en laat eet is de kans groot dat je avondmaal niet verteert is tegen de volgende ochtend. Dit zal je vooral merken doordat het hongergevoel uitblijft. Eet je toch, kunnen afvalstoffen zich ophopen in je systeem. Wacht liever met je ontbijt tot je honger krijg, zo geef je je lichaam de tijd om de vorige maaltijd volledig te verteren. Misschien sla je het ontbijt zelfs een keertje over om je darmen te laten rusten en dat is prima!


5. Eet licht rond Kerst


De feestdagen zelf mogen dan voor wat overdaad zorgen, breng dit in evenwicht door de dagen rond Kerst gezonde- licht verteerbare maaltijden te nuttigen. Een bord dat vooral uit (groene) groenten bestaat is wat je lichaam dan nodig heeft. Het is zeker aanbevolen om tussendoor een dagje te detoxen met Kitchari. Hiermee reset je als het ware je hele spijsvertering.



Met bovenstaande 5 tips kom je een heel eind met het ondersteunen van je spijsvertering. Maar… vergeet vooral niet te genieten. Van al het lekkere eten en van elkaar. Geef jezelf de ruimte om strenge dieetregimes los te laten. Ook hier geldt de 80/20-regel. Als je 80% van de tijd doet wat goed is voor je body & mind, mag je in die andere 20% genieten van de dingen die jou blij maken. Je lichaam kan best af en toe een paar glaasjes alcohol verwerken of een bord vol e-nummers. Ook hier geldt weer… it’s all about balance! Fijne feestdagen!

16 views0 comments

Recent Posts

See All